Sunday, July 24, 2011

kenapa mesti membalas?

 

assalamualaikum...

kenapa mesti nak membalas? kenapa mesti nak berdendam?

aku kenal diri aku! 
aku bukan lah dat type of person but dengan tiba-tiba aku boleh jadi pendendam. ohh aku penah sebut sebelum ni aku seorang pendendam. tapi aku tak tegar pun nak membalas dendam.

hmmm semuanya sebab dia. sebab aku sayang dia sangat-sangat.
aku jadi bengang. aku jadi marah. aku jadi geram. dan akhirnya aku jadi pendendam. sebab selama ni aku pendam. pendam sorang-sorang.

sampailah satu hari yang sangat-sangat tak tertanggung. aku buat keputusan.
aku taknak menyakiti orang yang aku sayang dan aku taknak buat benda-benda bodoh. so aku pilih untuk membalas dendam. pada yang berkenanaan.
ye. aku tekad walaupun aku tau risiko yang akan aku terima bila apa yang aku plan jadi sebaliknya. aku akan dituduh menikam dari belakang dan pengkhianat. percayalah.
tapi apa lagi yang dapat memuaskan aku? aku rasa tertipu. aku nak cari sendiri jawapan bagi semua persoalan yang selama ni aku kumpul. aku jadi negatif. walaupun aku dah berusaha untuk mempositifkan fikiran aku. hmmmmm...

aku benci kau! kau punca segalanya! kau penyebab!
aku tau aku tak sepatutnya menyalahkan kau tapi aku tetap nak salahkan kau sebab kau punca utama.
kenapa kau datang? kenapa mesti kau nak merebut? dem!
aku tak suka barang aku dirampas. aku tak suka. aku benci!

tekad yang memang tekad. so aku sanggup buat apa saja. sebab aku just fikir dendam terlerai!
sungguh tak baik! aku sedar. tapi aku manusia biasa. tak dapat menahan. sebab aku dah lama bertahan.
dan aku berjaya. aku berjaya menjual. jualan aku juga dibeli. HAHAHAHA

tapiiiiiiii.......
aku tak sanggup. sebab aku bukan macam tu. aku bukan pendendam. ni bukan aku!!! aku tak layak nak menghukum. aku tak layak membalas. aku sepatutnya membiarkan.
ye. aku silap! disebabkan aku dah mulakan, so aku mesti habiskan. sebelum plan aku jadi sebaliknya.

ye aku jammed. takde sapa yang boleh tolong aku sebab takde sapa yang tau ceritanya.
aku tekad lagi. so aku cerita semuanya pada kawan baik aku. akhirnya. rahsia hidup terbongkar. semuanya sebab sayang. yang tak tertanggung. lega! sumpah. aku pilih dia sebab aku percaya dia.

disebalik semuanya aku terfikir kenapa kau membeli jualan aku? kau jugak ada agenda? nak test aku?
aku takkan terkejut sikit pun dengan jawapan kau sebab bila aku berdepan sendiri dengan kau, aku boleh baca kau. kau tak pernah jujur. dengan siapapun. kau cuma nak dapatkan apa yang kau nak. huh! aku memang minta kau benci aku. walaupun aku tau kau memang benci aku.
 
bila semuanya terbongkar sebelum masa yang aku dah set, so aku terpaksa menerima risiko.
kebenaran hanya aku kongsi dengan diri aku dan jugak kawan baik aku. selama aku membalas, dia ada bersama dan sentiasa memantau. terima kasih sahabat.

tapi semua dah terlambat. dia yang aku sayang dah dapat sendiri ceritanya dan hanya tunggu explanation dari kedua-dua pihak yang terlibat; aku dan kau. dan aku yakin dia tak akan percaya aku. even aku sendiri tak percaya dengan apa yang aku dah buat. HAHA..

hidup memang untuk dibenci nak buat macam mana. terima jela. aku pasrah.
benda yang paling sakit sekali bagi aku bila orang yang kita sayang tak percaya kita. phewwww~ #gila kau!!!!
hmm sebab dalam apa-apa saja hubungan, benda paling penting sekali ialah kepercayaan. walaupun hanya berkawan. bila kepercayaan dah hilang, boleh dikatakan kesemua benda akan hilang.
aku kena hadap. sebab aku yang cipta. aku yang buat semuanya. dan aku bersedia untuk berhadapan.
berani kerana benar. takut kerana salah.
tapi aku tak rasa aku dipihak yang salah. walaupun aku memang salah buat dia macam tu.

maaf. aku takde pilihan. aku nak dia membenci kau dan kau membenci dia. itu sahaja.
bila dia dah membenci kau bermaksud aku berjaya membalas.
dan sekarang aku jugak dibenci. dibenci oleh yang disayang.

aku sayang dia sangat-sangat semalam, harini, esok dan hari-hari mendatang.



# aku tau dia sayang aku jugak. terima kasih.
 
 

2 comments:

ahee said...

Sila bertekad dgn penuh kental dan jitu. aku akan pantau dari jauh je pasni. behave okay! nnt I babap u. hehe

Mids Zurain said...

wat u give,u get it back..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...